+387 63 400 260 info@herzegovinabike.ba POSTANI ČLAN/PARTNER
+387 63 400 260 info@herzegovinabike.ba POSTANI ČLAN/PARTNER

Ćirinom prugom: Mostar – Čapljina

0
Price
Save To Wish List

Adding item to wishlist requires an account

3101

Pisali su o nama 📝

Britanski medij “The Guardian” je u 2017 godini objavio članak o Ćiro stazi od Mostara do Dubrovnika 👉 LINK.

Novinar magazina “New York Times” u 2017 godini biciklirao je Ćiro stazom od Mostara do Dubrovnika i objavio članak nakon svog cikloputovanja 👉 LINK.

Lonely Planet je Hercegovinu i Ciro stazu svrstamo među 4 TOP svjetske destinacije 👉 LINK.

National Geographic je objavio članak o 6 nezaboravnih tura u Hercegovini 👉 LINK.

Ostali tekstovi:

NAŠE REFERENCE: projekti zbog kojih smo ponosni

INFORMACIJE O ĆIRI

Povijesna uskotračna pruga sa parnom lokomotivom prolazi od Mostara uzduž rijeke Neretve, kroz Čapljinu, Popovo polje, Ravno, te u blizini Ivanice prelazeći granicu sa Hrvatskom sve do Dubrovnika. Konstrukcija pruge je počela 1898. i završila 1901 godine. Ćiro je tijekom svog postojanja povezivao mjesta u Hercegovini i donosio im život, a danas je pruga rekonstruirana u biciklističku stazu.

Austro-Ugarska monarhija, koja je vladala područjem BiH krajem 19. i početkom 20. stoljeća izgradila je mrežu željezničkih pruga uskog kolosijeka (kolosijek širina 0,76 m). Pruge je izgradila prvenstveno kao strateške vojne objekte i one su povezivale južne jadranske luke s gradovima u zaleđu i sa srednjom Europom.Pruge u Hercegovini izgrađene su kao dio Južne pruge, a prva dionica te pruge od Metkovića do Mostara, u dužini 42,4 km, puštena je u promet 13.06.1885. godine, dok je pruga od Gabele do Zelenike u Boki Kotorskoj (Crna Gora), dužine 155,5 km, s odvojcima od Huma do Trebinja (16,7 km) i Uskoplja do Gruža u Dubrovniku u Republici Hrvatskoj (16,5 km), puštena u promet 1901. godine.Uskotračna pruga je služila ljudima, povezivala države, krajeve, narode i kulture. Narodima s ovih područja bile su to pruge spasa, omogućile su im bolji život i svekoliki napredak te su ostavile trag civilizacije na mjestima kroz koja je Ćiro vozio, hučio, tukao, zviždao i paru ispuštao više desetljeća.Narod je pruge zvao i štreke, a vlakove koje je vukla garava parnjača nazivao je gemišteri (mješoviti vlakovi), šnelcug (brzi vlakovi) i osobni (putnički vlakovi). Nadimak Ćiro nametnut je pred samo ukidanje uskotračnih pruga, ali u narodu je ostao i dan danas kao prepoznatljiv.

Pruga uskog kolosijeka ili uskotračna pruga Gabela – Zelenika ukinuta je 1976. godine. Za vrijeme postojanja uskotračna željeznička pruga promijenila je pet državnih uređenja.

Tour Details

KRATKI INFO OPIS STAZE

Ekskurzija počinje u Mostaru s posjetom Starom mostu, gdje možete u starom gradu popiti jutranju kavu ili čak doručkovati. Nakon obilaska Starog mosta nastavljamo gradskim ulicama prema izlasku iz grada i dalje prema Blagaju. Putem prema Bladaju prolazite kroz industrijesku zonu Mostara i dalje kroz poznate mostarske vinograde i plantaže voća, te svakako preporučujemo da posjetite Jaffa Plantaže prije posjete Blagaju. Dolaskom u Blagaj ulazite u mjesto koje je vjekovima poznato kao oaza mira i prirodne harmonije i još jedan dokaz prirodne ljepote BiH. Nakon obilaska Blagaja vraćamo se na Ćirinu biciklističku stazu kojom uz prelijepu dolinu rijeke Neretve nastavljamo putovanje prema Čapljini. Negdje na pola puta dolaskom u mjesto Žitomislići, prolazite pored Manastira Žitomislići kojeg vjerujemo vrijedi posjetiti, no morati ćete nakratko sići sa Ćirine staze i odvojiti se lijevo prema magistralnoj cesti M17 kako bi ste došli do Manastira. Vozeći se desnom stranom rijeke Neretve iz Baćevića do Čapljine otkriti će te sav onaj ruralni svijet biciklizma, način života ljudi u Hercegovini i vjerujemo uživati ćete u krajolicima koje ta staza bude nudila.

Nakon dolaska u Čapljinu odvajate se lijevo prema starom istorijskom naselju orijentalno-mediteranskog karaktera smještenom u dolini rijeke Neretve i jednom od najljepših kulturno-istorijskih cjelina u Bosni i Hercegovini. Počitelj će otkriti svoje prelijepe pejzaže i krajolike na dolinu Neretve, gdje je neizbježno fotografiranje.

Nakon obilaska Počitelja, slijedi lakši dio, a to je spust prema Čapljini, te obilazak ovog lijepog hercegovalkog gradića u kojem završavamo naše putovanje.

Kreiranje turističkog aranžmana

Želite kreirati turiatički aranžman na ovoj ruti? Kontaktirajte naše partnere: ERO Travel Tour agency

  • Rent A Bike Mostar (link)
  • Bicycle rental: MTB Bicycles – 15 €; E-Bike – 30 €Complementaries: Helmet, Bike lock, Tire repair kit
  • Kontaktirajte nas+387 63 400 260 (Viber & WhatsApp dostupni)
  • Mail:visit@herzegovinabike.ba
What to Expect

DETALJNIJI PODACI O STAZI KOJOM VOZITE

Biciklistička trasa od Mostara do Ivanice, koja je od Dubrovnika udaljena desetak kilometara, iznosi 134 kilometra, a s odvojkom u mjestu Hum prema Trebinju ukupno 152 kilometra.

Trasa uglavnom prolazi kroz ruralna područja, a prilagođena je i za cestovne i za brdske bicikle, što znači da na nekim dionicama trase postoje opcije kojim putom krenuti ka odredištu, ili asfaltnom podlogom ili makadamom. Trasa je većim dijelom ravničarska i samo se na dionici od Dračeva, odnosno Svitave u općini Čapljina pa do Hutova u općini Neum nalazi duži uspon gdje se trasa penje na 414, odnosno 310 metara nadmorske visine, ovisno od toga je li se trasom penje asfaltnom dionicom preko Svitave ili makadamskom dionicom preko Brštanice.

Biciklistička trasa počinje na Španjolskom trgu u Mostaru, nedaleko od stare željezničke stanice, i prolazi pored Starog grada gdje se nalazi Stari most, svjetski poznati kameni srednjovjekovni spomenik, koji spaja lijevu i desnu obalu hercegovačkog bisera – rijeke Neretve.

Put se iz Mostara prema Čapljini nastavlja prolazeći kroz Bišće polje te kanjon rijeke Neretve i uz sadašnju modernu željezničku prugu. Na ulasku u kanjon proteže se prekrasni pogled na Bunske kanale i ušće rijeke Bune u Neretvu.

Izvorište Bune, udaljeno samo pet kilometara, jedno je od najvećih i zasigurno najljepših u Europi. Voda izbija ispod litice duge 200 metara i svojom količinom samostalno formira rijeku Bunu. Tekija na vrelu Bune izgrađena u 16. stoljeću za potrebe derviškog reda, a i danas je najmističnije mjesto u Bosni i Hercegovini.

Iznad Blagaja izdiže se srednjovjekovno zdanje Stjepan grad, koje je nastalo na kasnoantičkoj utvrdi. To je bila gradska palača, opasana tvrdim bedemima s nazubljenim vrhovima koji su i danas vidljivi. Postoji i legenda koja kaže da je u njemu herceg Stjepan navodno zakopao svoje blago… tako je i grad dobio ime po blagu herceg Stjepana-Blagaj. Kod Bunskih kanala cestovnim biciklistima nudi se mogućnost da do Čapljine idu alternativnim putom, odnosno magistralnim putom.

Na par kilometara dalje od Bunskih kanala, nedaleko od biciklističke trase, nalazi se manastir Žitomislić, jedan od najznačajnijih pravoslavnih manastira Hercegovine iz 16. stoljeća. Trasom se dalje dolazi do Šurmanaca u čapljinskoj općini gdje se nalazi odvojak za Međugorje, marijansko i svjetsko molitveno središte koje se često uspoređuje s Lourdesom i Fatimom. S druge pak strane rijeke Neretve, trasa prolazi naspram srednjovjekovne tvrđave i starog grada Počitelja. Poseban je to građevni tip u hercegovačkom kršu. Slikovita gomila kuća u dubokoj i strmoj koritastoj dragi, a naokolo se dižu s bedemi i kule.

Od Počitelja trasa dalje vodi kroz krševitu sutjesku kraj Dretelja, nakon čega ulazi u Čapljinu. U blizini tog mjesta nalaze slapovi se Kravica, najinteresantnija prirodna znamenitost regije. Voda rijeke Trebižat na tom mjestu se razbuđuje i pada s visine od 30 metara stvarajući prirodni amfiteatar širine 150 metara.

U Čapljini postoji odvojak i za mjesto Stolac na čijem se području nalazi povijesni grad Daorson. Daorson (grč. ΔΑΟΡΣΩΝ) je bio glavni grad heleniziranog ilirskog plemena Daorsa koji su živjeli od 300. do 50. godine prije Krista u dolini rijeke Neretve. Tri kilometra zapadno od Stoca, u Vidovu polju, nalazi se Nekropola stećaka Radimlja. Po brojnosti primjeraka, raznovrsnosti i zastupljenosti svih osnovnih oblika, relativno visokoj umjetničkoj kvaliteti izrade, nekropola Radimlja spada u najvrjednije pomenike srednjovjekovnog razdoblja u BiH.

Inače, u središtu Čapljine, na sadašnjem gradskom trgu, bila je kolodvorska zgrada koja je porušena 1998. godine. Ostala su samo četiri platana koji čuvaju uspomenu na uskotračnu željezničku prugu. Zadnji Ćiro kroz Čapljinu protutnjao je 6.11.1966. godine.

PREPORUKA

Iako nas staza većim dijelom vodi kroz naseljena područja i vozite se asvaltiranom dionicom, na dionici od Baćevića do Žitomislića (desnom stranom Neretve) vozite se kratko makadamskim dijelom koji je jako dobro utaban i ne predstavlja problem za voziti. Kako se vozite cijelom dionicom kroz nenaseljena područja, preporučujemo da se ne opterećivate s velikim količinama dodatne vode. Uvijek smatramo da je na dužim vožnjama potrebno ponijeti mini alat i sredstvo za krpljenje unutrašnjih guma, tako pravilo vrijedi i za ovu dionicu. Svakako preporučujemo da prije odlaska na vožnju obavijestite obitelj ili prijatelje o planovima bicikliranja.
Kaciga obavezna!

DOWNLOAD SEKCIJA

  1. DOWNLOAD CIRO MAPE PDF
  2. DOWNLOAD CIRO LETAK PDF

POSJETITE ĆIRO WEB

PROMOTIVNI VIDEO

  • DESTINATIONS (What To Visit):
  • Stari most u Mostaru
  • Jaffa Plantaže
  • Blagaj – oaza mira
  • Manastir Žitomislić
  • Počitelj
  • Hutovo blato
  • Mogorjelo – Roman Villa Rustica
Map

Photos

Proceed Booking