Na poluotoku Šćitu, okružen Ramskim Jezerom, jednim od najljepših bisera Bosne i Hercegovine, nalazi se Franjevački samostan Šćit. Samostan u Rami su podigli franjevci u 15. stoljeću. U proširenom i preuređenom samostanskom dvorištu svoje mjesto našle su vrijedne umjetničke skulpture.
Kršćanstvo se u ramskom kraju ukorijenilo vrlo rano. Naziv Rama prvi put se spominje u 12. stoljeću. Tada hrvatsko-ugarski kraljevi počinju svojoj tituli dodavati i izraz “rex Ramae” (kralj Rame). God. 1482. Turci su osvojili Ramu i pod njihovom je vlašću ostala četiri stoljeća. Franjevci, koji u Bosni djeluju od konca 13. stoljeća, podigli su samostan u Rami najvjerojatnije u 15. st., prije dolaska Turaka.
Crkva
Kad je 1863. godine bivši provincijal fra Anto Vladić došao za župnika u Ramu, kanio je tražiti ferman (dopuštenje) za gradnju crkve te početi radove oko njezina podizanja. Tek je 1873. godine započeo gradnju crkve, koja je dovršena 1881. godine. Crkva je trobrodna bazilika za koju je ideju dao fra Antun Vladić, uzevši za uzor neke crkve u Italiji, što ih je imao priliku vidjeti. Godine 1893. radilo se na unutarnjem i vanjskom uređenju crkve. Postavljen je limeni krov i dovršen je zvonik. U crkvu je postavljena slika Alberta de Rhodena, na kojoj su prikazani anđeli kako vraćaju Gospu Sinjsku u Ramu. Od istog je autora nabavljena i slika sv. Franje. Glavni oltar je postavljen 1903. godine i tada je crkva posvećena.
Iako su i prvotni samostan i crkva bili posvećeni sv. Petru apostolu, kasnije je u štovanju sve jače mjesto imala čudotvorna Gospina slika, pa je patronom postalo Gospino uznesenje, dok je vanjska svečanost vezana za svetkovinu Gospina Rođenja 8. rujna.
Crkva je u vrijeme Drugog svjetskog rata doživjela tragičnu sudbinu. Nju su partizani zapalili 13. srpnja 1942. godine. S njom su stradale sakristija i knjižnica, vrijedne umjetničke slike i filigranski kaleži dvojice majstora iz Fojnice i Jajca kao i više drugih kaleža. Izgorjeli su brojni arhivski dokumenti (vrlo stare matice) i vrijedne knjige. Sada postoje matične knjige u prijepisu od 1884. godine.
Umjesto crkve za bogoslužje služila je provizorna baraka sve do 1956. Godine 1948. od starih zvona izljevena su dva nova, koja su stajala na drvenim stupovima. Obnova crkve započela je 1956. godine. Postavljen je novi krov, koji međutim nije adekvatno izveden, te je 1965, započelo preuređivanje cijele krovne konstrukcije. Srednja lađa ozidana je iznad stupova s polukružnim prozorima, a zatim je postavljena krovna konstrukcija na tri lađe. Crkva je na taj način dobila negdašnji bazilikalni oblik. Godine 1966. podignute su dvije sakristije i dograđen je zvonik, koji je dobio vitkiji izgled.
Od 1967. do 1969. uređivana je unutrašnjost crkve. Slikar Josip Bifel iz Zagreba izradio je veliku oltarnu sliku (1968.) u središtu svetišta, te dvije postranske, koje su tematski posvećene Gospi. Središnja slika zauzima 72, a druge dvije po 27 četvornih metara zidne površine. Godine 1967. isti je autor izradio postaje križnog puta. On je također oslikao pročelje kora i izradio sliku sv. Terezije. Godine 1967. također su izvedeni vitraili na temu Marijina i Isusova života po nacrtima Josipa Poljana. Po projektu M. Fučića izvedeni su mramorna menza glavnoga oltara i pobočni oltari. U crkvi se također nalaze i slika Gabrijela Jurkića, koja je ustvari kopija negdašnje Gospine slike, te slika sv. Franje od Ljube Laha. Brončani tabernakul je izrađen po nacrtu Josipa Poljana.
S navedenim umjetničkim sadržajima crkva u Rami predstavlja vrlo vrijednu cjelinu, po čemu se uvrštava među najbolje umjetnički uređene sakralne prostore Bosne Srebrne.
Umjetnička galerija franjevačkog samostana u svom užem dijelu nosi naziv jednog od najznačajnijih franjevaca Bosne Srebrene druge polovice XX. stoljeća, osobito značajnoga u posljednjem ratu kojem su se ramnski franjevci željeli na takav način skromno odužiti. Ulaz u galeriju s lijeve strane označen je Sederovom slikom Ramskih mučenika – prikazuje staru kapelu svu u plamu i franjevce koji su se u svojoj tuzi privili zemlji. S desne strane ulaza je Kožarićevi brončani medaljon koji prikazuje Isusov pad pod križem, a još malo dalje sugestivna skulptura Uskrsloga Krista kipara Josipa Poljana. U samoj galeriji na glavnom zidu od ulaza dominiraju velika Sederova platna: Isusov među narodom, Raspeće i Pad pod križem. Rijetko je gdje na jednom mjestu naći takvu snagu susreta religiozne i umjetničke ekspresije. Isus s narodom, patničkim narodom i Isus sam u svojoj boli ali ne slomljen, nego živ i snažan. Poziva na vlastiti put, na vlastitu originalnost i onda kada su svi uokolo zakazali. Seder, širokoga poteza, jakih boja, ali neagresivan niti pomodan. Ekspresija i snaga vjere izražava se jedinstveno u žaru boje, u vatri kolorita.
Na desnu stranu je slika Vlatka Blažanovića Posljednja večera. Isus i učenici su za stolom, vide im se samo glave. Tu je i snažna slika 2 face slikara Zlatka Kesera, dva lica koja se i gledaju i ne gledaju, dvije kolorne geometrije Igora Rončevića. Na desnoj strani od ulaza je čitav niz Blaževićevih ramskih križeva u terakoti a na zidu slika kojima dominira crvena boja krvi, saveza i vjernosti. Uz sami ulaz Biffel je iznova replicirao glavnu sliku iz Crkve – Gospa s pukom.
S lijeve strane je slika velikoga Ede Murtića Krajolik sa sivim nebom. Na lijevom zidu galerije slike su mladih slikara, tri slike Jagora Bučara Hvaljen budi Gospodine moj (digitalni tisak i akril na platnu, 2007), te slike Matka Vekića, četiri predstavljaju simbole evanđelista a u sredini je slika žene s povojom preko usta.
U hodniku, dakle u prolazu između samostana i crkve kuda hodočasnici za Marijine svetkovine obilaze crkvu smješteni su medaljoni u terakoti Mile Blaževića iz projekta Ramski križ i vitezovi: Sv. Mihael, Polaganje u grob, Panorama Rame, Jaganjac s knjigom. Tu su i koloristički snažni mozaici Blaženke Salavarde: Naviještanje, Anđeo, Anđeo koji trubi, Bijeg u Egipat, Pieta. Tu je i Salavardin mozaik Rane svetoga Franje kojega prvoga uočavao kada s crkvenoga platoa ulazimo u galeriju. Franjo na La Verni prima rane i približava se u svome nasljedovanju samome Isusu. To je put i pokaznica i za sve franjevce poslije njega – suobličiti se Isusu nasljedovanjem njegova evanđelja. Salavradin mozaik Sv. Anto u ljiljanima smješten u crkvi u gornjoj desnoj niši (oltar sv. Ante).
U restoranu, velikoj blagovaonici Kuće mira, nalazi se jedinstvena slika, kao iz nekih dalekih prakršćanskih vremena nanovo očišćeni palimsest slikara Matka Vekića. Mjerama veliki triptih Posljednje večere, kompozicijski dobro složen dominira na jednom zidu. Vekićevi su i karakterno vrlo izražena Četvorica evanđelista kao i na drugoj strani od Posljednje večere velika slika Krštenje na Jordanu. Ivan i Isus, dva gorostasa, u povijesti vjere.
Do restorana je uređen (2007) i oratorij posvećen svetome Petru kome je bio i posvećen ramski samostan u povijesti. Ondje se svakodnevno slavi euharistija a i drugi sakramenti kada je manje vjernika, a na upotrebu je i korisnicima Kuće mira za molitve i meditacije. Tri u apstrakciji oslikana prozora prema jezeru, te veliki prozor koji prikazuje franjevce u njihovim različitim poslovima i afinitetima uradio je Igor Rončević Rončevićev je i Put križa (ulje na platnu) te velika oltarna slika Posljednje večere. U oratoriju je i posebno odljeveno poprsje Petra Apostola s Kovačićeve Posljednje večere.
Prolazeći po katovima Kuće mira uvijek nas iznova susreću umjetnička djela. Tu su grafike Miroslava Šuteja. Na prvom katu, u fratarskoj blagovaonici Đuro Seder je još 1985. oslikao Sv. Franju s braćom, nalazi se i replika Dulčićeva djela Ivana Zlatoustoga, te Blaževićev križ.
Na drugom katu, u Dvorani prijateljstva uz Blaževićeva Franjevca, nalaze se razigrana djela Igora Rončevića: Četiri godišnja doba, Plivačice, Rama, Rama – mijene u pejzažu, Jezero. Na istom katu u hodniku nalaze se djela Vlatka Blažanovića: Maslinska gora, Golgota, Posljednja večera, te od istoga umjetnika u potkrovlju Kuće mira Majka s djetetom.
Po fratarskim sobama i hodnicima samostana nalaze se još mnoga djela. Mnoga nisu ni izložena, osobito nemala kolekcija naivaca koji su darivali svoje slike: Rabuzin, Večenaj, Melihek, Vujčec, a među njima se bez premca svojom darežljivošću istaknuo Ivan Lacković Croata.
Kipar Kuzma Kovačić načinio je 2000. godine za Franjevački samostan u Rami skulpturu Posljednja večera, bronca, kružna kompozicija oko 170×308 cm. Čini se da je umjetnik lako riješio kompleksan i vrlo težak problem: mora da je godinama u duši nosio gotovu skulpturu koja je, čim su se stvorili nužni uvjeti, došla na svijet “sama od sebe”.
Kovačićeva je Posljednja večera djelo problemske naravi kako u kiparsko-likovnom tako i u religiozno-teološkom vidu, a njezin se problem može opisati kao pitanje o mogućnosti skulpture koja bi ostvarila dvoje: novu likovnu vrijednost unutar suvremenog kiparstva i novu duhovnu vrijednost unutar suvremene religioznosti. Ta su dva zahtjeva tako međusobno povezana da se jedan bez drugoga ne da ostvariti: nema nove likovne vrijednosti izvan duhovnosti i nema duhovnosti koja u svom krajnjem dometu ne ukazuje na religiozno.