Sjećanje na uskotračnu prugu koja je povezivala Hercegovinu s Europom
Na današnji dan, 6. studenog 1966., kroz Čapljinu je prošao posljednji Ćiro, legendarni uskotračni vlak koji je desetljećima predstavljao simbol povezanosti, napretka i svakodnevnog života na ovim prostorima. Ova ikonična željeznička pruga uskog kolosijeka, širine 0,76 metara, izgrađena je pod vlašću Austro-Ugarske krajem 19. stoljeća, prvenstveno kao strateški vojni projekt. Pruga je povezivala jadranske luke sa zaleđem te srednjom Europom, čineći ključnu arteriju za gospodarski i kulturni razvoj.
Prva dionica Južne pruge, koja se protezala od Metkovića do Mostara u dužini od 42,4 kilometra, otvorena je 13. lipnja 1885. godine. Kasnije, 1901. godine, u promet je puštena pruga Gabela–Zelenika s ograncima prema Trebinju i Dubrovniku. Te su pruge ubrzo postale simbol nade za lokalne zajednice, omogućujući stanovništvu pristup novim gospodarskim prilikama, trgovini i kulturnoj razmjeni.
Nadimak „Ćiro“ za vlakove na ovim prugama postao je uobičajen tek pred kraj njihovog postojanja, no ostao je ukorijenjen u kolektivnom sjećanju. Nažalost, 1976. godine pruga Gabela–Zelenika službeno je ukinuta, završavajući time jednu značajnu povijesnu eru. Ipak, sjećanje na Ćiru i dalje živi kroz preostale tragove željezničke infrastrukture, poput starih željezničkih stanica i mostova. U Čapljini su sačuvana tri mosta koji svjedoče o bogatoj povijesti: most Struge na rijeci Trebižat, most na rijeci Krupi i najduži most na trasi Ćire – Tresana u Gabeli na rijeci Neretvi.
Danas, Ćiro je ponovno oživio, ali u obliku biciklističke staze koja vodi od Mostara do Dubrovnika. Ova ruta, poznata među biciklistima diljem svijeta, slavi deset godina od pokretanja projekta te privlači sve veći broj posjetitelja. Biciklisti iz svih krajeva dolaze uživati u prirodnim ljepotama Hercegovine, istražujući njezinu bogatu kulturnu baštinu i uživajući u gostoprimstvu lokalnog stanovništva.
Udruga Herzegovina Bike odigrala je ključnu ulogu u oživljavanju ove povijesne pruge. Projekt “Bicikliranjem kroz povijest“, pokrenut 2014. godine, bio je prvi korak u revitalizaciji trase, a pratile su ga inicijative Ćiro Heritage, Ćiro 2 i mnoge druge. Ovi projekti postavili su temelje za razvoj cikloturizma u Hercegovini, neprestano unapređujući turističku ponudu Bosne i Hercegovine i Hrvatske, te čuvajući uspomenu na Ćiru za generacije koje dolaze.